Bagaimana nak mengoptimumkan kuasa bateri pada laptop anda

Pernahkah anda kehabisan kuasa bateri pada laptop, notebook anda, atau netbook semasa mesyuarat atau kelas? Hayat bateri yang mencukupi adalah satu cabaran yang berterusan untuk Laptop anda. Anda boleh mengambil langkah-langkah penyelenggaraan mudah untuk memanjangkan hayat bateri komputer riba anda. Sistem operasi Windows juga menawarkan beberapa cara untuk membantu memaksimumkan hayat bateri komputer mudah alih anda.
 
Dalam artikel ini, saya akan memperkenalkan beberapa tips yang anda boleh gunakan untuk cas semula bateri dan memanjangkan hayat bateri komputer riba, dan saya akan membincangkan bagaimana untuk mengambil kesempatan tetapan Windows untuk menguruskan kuasa yang lebih cekap.

1. Bateri haruslah sentiasa bersih.
2. Mengecas bateri anda dengan betul.

3. Sejukannya.
         
 Laptop anda menjana haba, dan suhu operasi yang lebih tinggi mengurangkan kecekapan peranti anda, yang seterusnya menuntut lebih banyak kuasa bateri dan boleh memendekkan hayat bateri. Pastikan bahawa komputer anda boleh "bernafas".
4. Mengoptimumkan tetapan kuasa anda 

Paparan dan cakera keras pada Laptop anda adalah dua terbesar pengguna kuasa bateri. Dengan memilih pelan kuasa , anda boleh memanjangkan hayat bateri anda dengan secara automatik mengurangkan kecerahan skrin dan mengurangkan lain-lain fungsi-lapar kuasa. Satu pelan kuasa adalah koleksi tetapan perkakasan dan sistem yang mengawal bagaimana Laptop anda menguruskan kuasa seperti standby(sleep).
5. Adjust kecerahan screen.
    Anda juga boleh menjimatkan kuasa bateri dengan mengurangkan kecerahan skrin.Skim kuasa dan        rancangan kuasa dalam Windows membolehkan anda melaraskan tetapan kuasa anda untuk mematikan paparan selepas serendah satu minit tidak aktif.
 
6Matikan wayarles.
 
7. Hadkan aktiviti intensif kuasa seperti menonton video, mendengar lagu, atau bermain 
    permainan dalam talian.
8. Tambah Memory(RAM). Anda boleh mengurangkan pergantungan Windows pada memori maya dan mengurangkan penggunaan kuasa dengan menambah memori (RAM) Laptop anda.

0 comments: